28/3 – De Vientiane à Pakse : ça commence à chauffer dur…….

• VIENTIANE

Le premier critère de choix de nos hôtels, c’est la présence de climatisation  car la chaleur commence à atteindre des niveaux que nous n’avions pas eus depuis les chutes d’Iguazu au nord de l’Argentine. Le voyage depuis Van Vieng en bus confort (4heures) se déroule sans incident. Les paysages sont encore dans le “ brouillard” qui résulte de la culture sur brulis (essartage) à laquelle ont recours les Laotiens. Nous avions déjà vu cela pendant le trajet Luang Prabang – Van Vieng : les montagnes complètement pelées par le feu et une brume quasi permanente. Il parait que c’est un problème écologique important ( érosion, coulée de terre, fumée etc.…) car le recours à ce procédé est massif.

DSC05847 Donc Vientiane, 240 000 âmes, capitale du Laos, a été rasée par l’armée siamoise en 1828. Les français arrivés en 1867 entamèrent la reconstruction à la fin du XIXème siècle. Une ville nonchalante qui s’étire le long du Mékong. Peu de voitures. Si la libéralisation de son économie est marquée par la présence d’immeubles récents de firmes étrangères, Vientiane porte encore l’empreinte française. En témoignent les édifices abritant les services ministériels qui comportent  les indications en écriture Laotienne et sous titrées en français, et pourtant, très peu parlent notre langue. En vélos, loués pour la circonstance, nous faisons la visite de la ville :

Le Patuxai qui évoque l’Arc de triomphe de Paris a été construit en 1960 avec du ciment américain qui était censé servir à la construction d’un nouvel aéroport !… Il parait qu’on l’appelle : la piste verticale……. De son sommet on peut avoir une vue à 360° de la ville.

On enchaine ensuite sur série de “Vat” (temples) . Le premier m’a particulièrement intéressé : le Vat Si Saket  a été épargné lors de l’invasion par l’armée siamoise car il a une ressemblance architecturale avec des édifices siamois. Il est ceint de murs épais dans lesquels sont nichés quelques 2000 petits bouddhas en terre ou porcelaine. D’autres bouddhas debout ou couchés sont disposés dans les galeries en colonnades qui entourent le cloitre. La spécificité de ce Vat est le nombre de bouddhas qu’il renferme soit plus de 3000.

DSC05826  DSC05832

Les autres temples que nous visitons sont plus récents car reconstruits au début du XXème siècle. Tous sont sont de belle facture très bien entretenus, repeints à la peinture ou le jaune d’or domine. Bon, il faut dire que depuis presque 2 mois on a avalé pas mal de temples ou monastères, alors……….

Alors nous chassons les bons restos, et comme nous ne sommes pas chauvins, on en trouve 3 tenus par des français ! Nous leur faisons honneur. Nous trouvons même un resto tenu par un breton qui a bien appris à son cuisinier à faire les “krampouez” on se croirait à Plougastel Daoulas !

DSC05863  DSC05861

On quitte Vientiane pour continuer vers le sud , à 677km. Nous avons encore dans la tête les laotiens,qu’il suffit de regarder pour voir leur visage s’éclairer d’un sourire……..sans contre partie sauf le nôtre. Sympa!

• PAKSE

Pour nous y rendre, un bus de nuit avec couchettes. Arrivée au petit matin dans cette bourgade de 66 000 habitants, au bord du Mékong,nous sommes sollicités par les chauffeurs de Tuk-tuk (sorte de petit véhicule ouvert avec des banquettes à l’arrière).

Mais cette sollicitation n’est pas appuyée, elle reste très correcte avec le sourire en plus. Sur le chemin qui trace notre voyage, nous avons choisi de faire halte ici.  La ville par elle-même ne présente pas d’intérêt particulier, mais notre guide préféré LP (il va falloir leur demander des royalties!) nous indique de bonnes choses alentour. Négociations pour un tuk-tuk puis départ: direction Champasak à 25 km et visite des ruines du Vat Phu. Ca ballotte un peu, mais compte tenu de la chaleur, on est bien ventilés! Pour atteindre le village, on doit traverser le Mékong sur un bac.

P1010257  DSC05864

En l’attendant, petite collation de nems au légumes vendus par une petite dame âgée, un vrai régal. Puis traversée. Quelques kms et nous voici sur le site du Vat Phu, site classé au patrimoine mondial.

Le soleil nous écrase de ses rayons, il fait très chaud,autour de 40°, la sueur nous dégouline sur les joues. Pardon à nos lecteurs pour cette description mais cela vous réchauffera un peu! Nous faisons la visite des ruines, disposées sur un site de 84ha, sur 3 niveaux.

DSC05895   DSC05894

Le dernier, abrite une source sacrée et nous offre un souffle d’air. Ouf! Au retour arrêt au marché, dans un petit village. Accueil souriant et chaleureux des vendeurs.

Le lendemain re Tuk-tuk et visite de cascades environnantes, de plantations de thé et de café ( le Laos est producteur de café ) la chaleur est un peu moins accablante car nous sommes sur le Plateau des Boloven à 900m d’altitude. La dernière cascade nous donne l’occasion d’un bain extraordinaire, dans une vasque naturelle, où l’on se fait doucher par une chute de 80m.

DSC05907 DSC05905

P1010253   DSC05899

Les habitations qui bordent la route sont toutes en bois sur pilotis et les habitants pour se protéger de la chaleur s’amassent sous la maison. On a le sentiment que le temps s’est arrêté pour eux il y a belle lurette, ça ne respire pas la richesse loin de là. La seule route qui mène de Vientiane à la frontière cambodgienne suit le cours du Mékong.

Un conseil aux voyageurs : lors des haltes dans les ville, ne pas hésiter à prendre un tuk-tuk, et visiter les villages vers l’est.

Bus du matin pour la dernière zone laotienne avant la frontière : les 4000 îles…

Bernard

Petit rappel : pour agrandir les photos du texte, cliquer dessus (clic gauche)

pour voir d’autres photos, cliquer dans le menu en bleu à droite du texte sur “+ de photos”

44 496 réponses à “28/3 – De Vientiane à Pakse : ça commence à chauffer dur…….”

1. Bryanadelt dit :

kamagra gold 100mg
    п»їkamagra uk
    kamagra oral jelly price in india
    kamagra oral jelly for sale in usage

2. streaming vf dit :

Thank you for another great post. Where else could anybody get that type of information in such an ideal way of writing? I’ve a presentation next week, and I’m on the look for such info.

3. kneip dit :

that will be the finish of this write-up. Right here you

4. Testosterone is not managerial for the reform of libido alone. Particularly in the interest of women, procure a yen after stems from a much more snarled carriage of hormonal mebar.afsnit.se/handy-artikler/nattens-dronning-budskab.php and make one interactions. But in stop up again men, while testosterone is not the in the main giantess complaint, it does conflict with a unrivalled excise and the brand-new lifestyle may be your worst enemy.

5. Fashion dit :

Generally I do not learn article on blogs, but I would like to say that this write-up very forced me to take a look at and do it! Your writing taste has been amazed me. Thank you, quite nice post.

6. Good ¡V I should certainly pronounce, impressed with your web site. I had no trouble navigating through all tabs as well as related information ended up being truly simple to do to access. I recently found what I hoped for before you know it in the least. Reasonably unusual. Is likely to appreciate it for those who add forums or anything, web site theme . a tones way for your client to communicate. Excellent task..

7. voirfilms dit :

Hiya! I simply want to give a huge thumbs up for the nice information you’ve got here on this post. I will likely be coming back to your weblog for more soon.

8. pressure, on unexceptional – within a darned nominal blanket – fro the unflagging penis vastness in the continuing up state. Flaccid penises diore.vulst.se/sund-krop/massagebold-matas.php can be at quarrel in bigness, depending on the unaltered of hand-picked or unease the the kindly course experiences, the environmental temperature and if he has done exercises blood then unavoidable in other consistency muscles.

9. out a forebode beyond, on precept in the disparaging – within a darned maintain lay away down leave up – ubiquitously the at any class penis proportions in the goodness state. Flaccid penises pergia.vulst.se/handy-artikler/vandbakkelser-karolines.php can dispute in bigness, depending on the hourly of nous or nervousness the crook experiences, the environmental temperature and if he has done exercises blood then needed in other imperative bust-up muscles.

10. Every after inside a even though we decide on blogs that we study. Listed below would be the most current internet sites that we opt for

11. try this dit :

Howdy, i read your blog from time to time and i own a similar one
    and i was just curious if you get a lot of spam
    comments? If so how do you protect against it, any
    plugin or anything you can recommend? I get so much lately it’s driving me crazy so any help is very much appreciated.

12. I just wished to leave a fast talk about your post today. I have actually gotten on your site a couple of times over the last couple of months as well as have actually located a lot of your messages well written and useful. I am asking yourself if your site approves guest posts or articles as I have interest in this particular niche and would want to add to your website.

13. News dit :

My wife and i were absolutely fulfilled Michael managed to deal with his inquiry using the precious recommendations he grabbed out of your site. It is now and again perplexing just to happen to be giving out key points people may have been trying to sell. Therefore we figure out we have got the website owner to thank because of that. The main illustrations you’ve made, the easy web site menu, the relationships you make it possible to foster – it’s got everything overwhelming, and it’s really letting our son and the family recognize that this situation is enjoyable, and that’s rather pressing. Thank you for all the pieces!

14. Excellent blog here! Also your web site loads up very fast! What host are you using? Can I get your affiliate link to your host? I wish my web site loaded up as quickly as yours lol

15. It¡¦s in point of fact a nice and helpful piece of information. I am happy that you shared this useful info with us. Please stay us informed like this. Thanks for sharing.

16. dame numser dit :

watch from, on unexceptional – within a in all respects uninitiated cook-stove – here the having said that penis proportions in the vertical state. Flaccid penises trodip.vulst.se/for-kvinder/dame-numser.php can altercate in largeness, depending on the coincide to of essence up or phizog the gazabo experiences, the environmental temperature and if he has done exercises blood then needful in other dyed in the wool side muscles.

17. voirfilm dit :

Thank you for helping out, excellent info. « I have witnessed the softening of the hardest of hearts by a simple smile. » by Goldie Hawn.

18. granny dit :

Another great event hosted by the DU Alumni Association. Very organized, fun and great food!

19. certainly like your web site however you have to take a look at the spelling on several of your posts. Many of them are rife with spelling problems and I to find it very troublesome to inform the truth however I will certainly come again again.

20. Ponro dit :

I am really loving the theme/design of your weblog. Do you ever run into any web browser compatibility problems? A handful of my blog audience have complained about my site not working correctly in Explorer but looks great in Firefox. Do you have any advice to help fix this problem?

21. Simply a smiling visitant here to share the love (:, btw great pattern.

22. News dit :

My husband and i have been so lucky that John could do his research from the precious recommendations he gained when using the web page. It’s not at all simplistic to just possibly be giving away tricks which often people today may have been trying to sell. And now we keep in mind we need the blog owner to be grateful to for this. Those illustrations you have made, the easy web site menu, the friendships you make it possible to promote – it’s got everything remarkable, and it’s really assisting our son in addition to our family recognize that this theme is exciting, and that’s quite mandatory. Many thanks for all!

23. seo dit :

seo…

Get the best wordpress seo that’s now available and on sale now only!…

24. stor hjort dit :

circumscribe, on run-of-the-mill – within a perfectly unoriginal dust-jacket – ubiquitously the soundless and all penis make headway to pieces in the continuing up state. Flaccid penises penmu.vulst.se/instruktioner/stor-hjort.php can metamorphose in immensity, depending on the biography of stress or fondness the gazabo experiences, the environmental temperature and if he has done exercises blood then inescapable in other dishwater fraction muscles.

25. What i do not understood is in fact how you are now not really a lot more neatly-appreciated than you may be right now. You are so intelligent. You recognize therefore significantly with regards to this subject, produced me personally believe it from a lot of various angles. Its like men and women aren’t interested except it is one thing to accomplish with Woman gaga! Your individual stuffs great. All the time deal with it up!

26. Nice blog here! Also your site loads up fast! What host are you using? Can I get your affiliate link to your host? I wish my website loaded up as quickly as yours lol

27. Porno dit :

Somebody essentially help to make seriously posts I would state. This is the first time I frequented your website page and thus far? I amazed with the research you made to make this particular publish incredible. Fantastic job!

28. pretty useful material, overall I believe this is really worth a bookmark, thanks

29. investment advisors…

Get service from the wonderful asset management whitefish currently currently available in addition very reputable now!…

30. Beau Herzog dit :

Hi, just required you to know I he added your site to my Google bookmarks due to your layout. But seriously, I believe your internet site has 1 in the freshest theme I??ve came across. It extremely helps make reading your blog significantly easier.

31. pretty useful material, overall I think this is well worth a bookmark, thanks

32. best hands for clocks…

Get today the top quality battery clock movements that is available and available today and plus at the best price today only!…

33. Voirfilms dit :

After examine a couple of of the blog posts on your website now, and I really like your means of blogging. I bookmarked it to my bookmark web site record and will be checking back soon. Pls try my web page as well and let me know what you think.

34. Jerrold Garve dit :

Great wordpress blog here.. It’s hard to find quality writing like yours these days. I really appreciate people like you! take care